Bu Blogda Ara

17 Ocak 2014 Cuma

2. PİYANO KONÇERTOSU


Saçları kısacık kesilmiş, uzun boylu, heybetli bir adam. Sahneye soğuk ve sert bir edayla çıkar. Kimseye gülümsemeden, vakar içerisinde, piyanosunun başına oturur. Seyirci sessiz kalıncaya kadar, öylece bekler. Bu gerçekleştiğinde, kocaman elleriyle piyanosunun tuşlarına dokunur. Başkaları için çalması çok zor olan eserlerini, az bir fiziksel çabayla, muhteşem icra eder. Rivayet edilen, baş parmağı ve serçe parmağı arasına, 12 adet piyano tuşunun sığdığıdır...

Bu kişi, döneminin en güçlü piyano virtüözü* olarak kabul gören Sergei Rachmaninov’dan başkası değil. Rachmaninov, başarılı bir virtüöz ve orkestra şefi olmasının yanında, 20. Yüzyıl’da romantik dönemin müziğiyle varolan yegane bestecidir.

İtiraf etmeliyim ki, Rachmaninov’un müziğini dinlemeyi yıllar boyunca erteledim. Kendisi hakkındaki bilgim, piyano yorumcularını teknik anlamda son derece zorlayan eserler bestelemiş olmasıyla sınırlıydı. Bir gün televizyonda, muhtemelen 3. Piyano Konçertosu’na tesadüf ettim. Eseri yorumlayan piyanistin, piyanonun tuşları ile verdiği savaş, müziğe odaklanmamı engelledi ve eser beni yordu. Tek bir eser ve yetersiz bilgim üzerinden, bana  anlaşılmaz ve ulaşılmaz gözüken Rachmaninov’u dinlemeyi erteledim, ta ki bir konserde, 2. Piyano Konçertosu’na* denk gelinceye kadar. 

‘Muhteşem bir kariyere yönelik hayallerim, parçalanmış bir şekilde önümde yatıyor.’

Sergei Rachmaninov
1. Senfoni’nin Galasının Ardından...

2. Piyano Konçerto'sunun hikayesini eksik bırakmamak için, 1. Senfoni’nin* başarısız galasından başlamalı söze. Orkestrayı yöneten Alexander Glazunov’un, provalara gereken zamanı ayırmamasından kaynaklanan yetersizliği ve muhtemelen sarhoş olması, 1. Senfoni’nin icrasını fiyaskoya çevirir. Eleştirmenler, senfoniyi yerden yere vurunca, Rachmaninov eseri derhal geri çekecek, ancak o talihsiz günün ardından depresyona girecektir. Rachmaninov’un hayatı boyunca ikinci kez seslendirilmesine  izin vermediği senfonisi, esasen ustalıkla yazılmış ve bestecinin ölümünden sonra, en özgün eseri olarak gösterilmiştir.

Rachmaninov, psikoterapi ve hipnoz uzmanı Nikolai Dahl’dan profesyonel destek almaya başlar. Amatör bir müzisyen de olan Dahl’ın telkinleriyle, moraline ve sağlığına kavuşan besteci, 3 yılın ardından sessizliğini bozacak ve yeni bestesi olan 2. Piyano Konçertosu’nu Nikolai Dahl’a adayacaktır. Konçertonun 1901 yılındaki prömiyeri, bestecinin yakın akrabası da olan öğretmeninin yönetiminde gerçekleşir. Piyanoda, henüz 28 yaşında olan Rachmaninov oturmaktadır. Sonuç, büyük ve haklı bir başarıdır. Rachmaninov’un en beğenilen ve dinlenen eseri olan konçertoyu, bir süre sonra Hollywood da keşfedecektir. 1946 yılında Cannes Film Festivali’nde Altın Palmiye’ye ortak olan İngiliz yapımı ‘Brief Encounter’ filminde de (dilimize ‘Kısa Tesadüfler’ olarak çevrilmiştir) kullanılan müzik, bestecinin hayran kitlesini hızla büyütür.

Bana göre, üç bölümlük konçertonun 1. ve 2. bölümleri büyüleyicidir. Sizleri ilk bölümü ile baş başa bırakarak yazıma noktayı koyuyorum ancak, bu Rachmaninov’a son ziyaretimiz değil...


* Anlamlarına, Klasik Müzik Terimleri sayfasında yer verilmiştir. (Arşiv: Ekim 2013)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder