Bu Blogda Ara

26 Şubat 2014 Çarşamba

AIR ON THE G STRING


Notalara yolculuğumuzda barok döneme uzanıyor, klasik müziğin dehalarından Johann Sebastian Bach’ı ziyaret ediyoruz. Son derece bereketli bir sülaleye sahip Bach, ailesinin köklerine merak sararak, bir soy ağacı oluşturmuş. 200 yıl geriye uzandığı araştırmasında, fırıncılık yapan, boş zamanlarında gitara benzeyen bir müzik aleti çalan büyük büyük dedesi Veit Bach’a kadar ulaşmış. ‘Bach’larınki, notalarla yazılmış bir aile tarihi...

Tipik bir Bach ailesinde, çok sayıda çocuk var, hayatlarının merkezinde ise müzik. Ailedeki erkek çocuklarına, meslek olarak seçmeleri için müzik eğitimi aldırıldığı, kız çocukların müzisyenlerle evlenmesinin teşvik edildiği anlaşılıyor. İstisnalar var elbet ancak aile, Almanya’nın neredeyse tüm kentlerine yayılmış ve beraberinde müziği götürmüş. Bazılarının geçimlerini sağlamak için terzi, ayakkabı tamircisi veya fırıncı olarak çalışmaları, müziği ihmal etmelerine sebep olmamış. Her yıl bir araya gelerek müzik yapmaktan vazgeçmemişler.

J.S. Bach’ın ailesi bir istisna değil. Vakti zamanında sabah ve akşamüstü saatlerinde, 4 çalgıcı saray kulesinde müzik icra ederlermiş. Halka saati hatırlatan bir ritüelmiş bu. Esasen ibadeti akla getirmek için çalınan dini müziklermiş bunlar. İşte J.S. Bach’ın babası kent hizmetindeki bu müzisyenlerden biriymiş bir dönem.

Kuzeni olan ilk eşi Maria Barbara Bach’dan 7, onun vefatından bir yıl sonra evlendiği genç soprano Anna Magdalena Wilcken’den 13 çocuk sahibi olan J.S. Bach'ın çocuklarının yarısı yetişkinliğe geçebilmiş. Hepsinin müzikle uğraştıkları biliniyor. İçlerinde en ünlü olanı Carl Philippe Emanuel.

Sonraki kuşakla deniz bitmiş zira 20. yüzyıla gelindiğinde, profesyonel anlamda müzikle anılan başka bir Bach’a rastlanmıyor. Bu zamana kadar, o veya bu şekilde tanınmış 80 tane Bach sayılabilir ancak J.S. Bach bambaşka bir yerde duruyor. Öyle ki, Bach’ın ölümünden yıllar sonra Leipzig’de onun müziğine tesadüf eden başka bir deha şöyle söylüyor.

‘Sonunda, yeni bir şeyler öğrenebileceğim bir müzikle karşılaştım.’

Wolfgang Amadeus Mozart

Bestecinin, çeşitli reklam ve filmlerde sıkça kullanılmış olan ‘air on the g string’ ile bugünkü yolculuğumuz sonlanıyor. Eser, onun 3. orkestra süitinin* 2. parçasıdır. Bach melodiye sadece ‘air’* demiş ancak keman ve piyano için yeniden düzenleyen müzisyen August Wilhelmj ‘on the g string’i eklemiştir. Melodi, kararında bir hüzün ve sonsuzluk hissi geçirir. 

Bach'la henüz vedalaşmıyoruz... 



* Anlamlarına, Klasik Müzik Terimleri sayfasında yer verilmiştir. (Arşiv: Ekim 2013)

http://www.youtube.com/watch?v=U7RYSQvrUrc

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder